Monday, November 23, 2009

Nak Jadi Blogger

Anak saya Rohayati ada berpesan, bahawa laman blog digunakan untuk penulisan sendiri. Bukannya "copy and paste". Semua orang boleh buat jika hanya "copy and paste" sahaja. Maknanya tulisan sendiri. Itu yang sepatutnya dilakukan oleh seorang blogger. Bukan ambil orang punya dan tampal dalam blog sendiri. Masaalahnya saya ingin gunakan laman blog ini untuk mempromosikan susu kolostrum Alpha Lipid Lifeline. Jadi apakah jenis penulisan yang sesuai dimuatkan disini selain dari berita dan perkembangans semasa yang berkaitannya.

Dengan kerana itu saya seltkan juga beberapa petikan dari buku2 yang saya baca. Semoga dapat memberi sedikit pengetahuan kpd pembaca sekelian.

Baiklah. Kalau begitu saya nak cuba bercerita mengenai cermin. Sejenis perkakasan yang dipakai untu melihat dengan mendalam khususnya muka diri sendiri. Sekiranya ada sesuatau yang tidak memuaskan seumpama di lubang hidung, tepian mulut dikiri dan dikanan, misai dan janggut, sideburn dan bahagian muka yang lain.

Sekali peristiwa , saya bersama dua orang kawan bertugas luar stesyen. Peristiwa ini berlaku di tahun 1983, ketika saya ditempatkan di Pusat Rekod Kakitangan Kerajaan, JPA, di Tingkat 6 Wisma PKNS, Jalan Raja Laut.KL.

Ketika sedang berihat di Melaka, kami bertiga berbual hal-hal yang berlaku hari ini dan juga hal-hal di pejabat. Dengan tiba-tiba si mamat kawan saya ni, yang terlalu perasan dirinya teramat "perfect and very knowledgeable", merungut-rungut memberitahu bahawa semua staf di pejabat tidak ada kesesuaian berkawan dgn beliau. Si A ti dak sesuai, Si B begitu, Si C begini, Si D tak pandai itu, Si C tak boleh ini.

Percakapan beliau itu membuatkan saya naik meluat. Dengan spontan saya memintas cakapnya. Saya katakan sekiranya semua orang tidak sesuai berkawan dengan kita, menunjukkan ' "something must be wrong with ourself". Dengan kerana itu, eloklah kita mencerminkan diri kita sendiri. Cari dimana silapnya kita sehingga semua orang tidak sesuai bersahabat dengan kita.
Muhasabah diri kata bahasa sekarang

Mendengar kata-kata saya, beliau terus bangun masuk bilik dan terus tidor, sehingga saya bertemu semula dengan beliau esok pagi.

Banyak udang, banyak garam
Banyak orang, banyak ragam.

Amacam? Bolehkah saya menulis sebegitu?

No comments:

Post a Comment